Mnogi pričaju o elektromobilnosti i potrebi za ekološki podobnijim automobilima, ali u praksi i dalje je mali broj onih koji se odlučuju za električni auto, bez obzira na sve njihove prednosti ali i mane. ProCredit Bank kao institucija postoji i djeluje sa nevjerovatnom posvećenošću prema ekološkim vrijednostima pa su nas pozvali da zajedno testiramo njihov električni automobil ali i mrežu punionica u Bosni i Hercegovini.
Sviđalo se to nekome manje ili više elektromobilnost neće zaobići ni našu zemlju, niti treba, a veliki trud kojeg su uložili kako uvoznici tako i institucije poput Udruženja za elektromobilnost pri Privrednoj komori FBiH urodio je stvaranjem znatno povoljnijih uslova za nabavku ali i vlasništvo električnih automobila u Bosni i Hercegovini. Tako je uz poticaj za kupovinu električnih automobila u iznosu od 10.000 KM stupila i odluka o ukidanju carine na električne automobile, čime su cjenovno napokon postali koliko-toliko uporedivi sa automobilima koji imaju motore sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Uz potpuno nove prilike i mogućnosti za kupovinu električnih automobila kao jedan od možda neočekivanih pionira elektromobilnosti u našoj zemlji je ProCredit Bank. Neočekivan, možda samo ako ne poznajete principe poslovanja ove banke, u kojoj se vodi računa doslovno o svakom isprintanom papiru pa sve do vrste proizvoda i usluga i njihove ekološke podobnosti koje bi eventualno finanansirali svojim klijentima.
Tako je ProCredit Bank poduzela dva važna koraka u pravcu popularizacije elektromobilnosti u BiH. Prvi, instalacija električnih punjača, je intenzivirana u posljednjem kvartalu 2021. godine. ProCredit Bank tako danas e-punjačima pokriva najveće gradove i puteve u BiH: danas, oni su dostupni od krajnjeg zapadnog dijela zemlje, Cazina, sve do juga u Mostaru, sa stanicama u gradovima Bihać, Banja Luka, Doboj, Brčko, Tuzla i sa čak tri punjača u Sarajevu.
Drugi važan korak u poticanju elektromobilnosti bilo je i kreiranje upravo predstavljene aplikacije “ProCredit Charging Stations”, koja kroz vrlo preciznu mapu lokacija e-punjača korisnicima olakšava planiraniranje putovanja sa praktičnog, ali i bezbjednosnog aspekta. Pomoću aplikacije korisnici mogu provjeriti tehničke karakteristike svih ProCredit stanica za e-punjenje, dobiti uputstva za vožnju do njih i vidjeti fotografije stanica kako bi ih lakše pronašli. Mapa je dostupna u GooglePlay Storeu za Android, i AppStoreu za iOS korisnike, a besplatna je za download ne samo za klijente banke nego za sve korisnike. Također, punjenje na svim e-punjačima je besplatno i to u naredne dvije godine.
Uz sve to, prije svega su željeli dati primjer, pa se cijela flota automobila ProCredit Bank sastoji od električnih, hibridnih i priključnih hibridnih automobila.
Da ne bi sve ostalo u teoriji, zajedno sa ProCredit Bank odlučili smo poći na skoro sve krajeve Bosne i Hercegovine i tako testirati “Golf novog doba” ali i mrežu punionica, te provjeriti koliko je zaista ugodno i moguće putovati po BiH na struju.
Volkswagen nove generacije – ID.3
Najmoderniji električni auto u floti ProCredit Bank trenutno je Volkswagen ID.3, a ujedno je riječ o modelu koji je najavio novo poglavlje u historiji Volkswagena. Ova njemačka marka se bezrezervno i ubrzanim tempom odlučila na elektrifikaciju, pa slobodno možemo reći da je ID.3 ustvari Golf novog, električnog doba, iako nije zvanično nikada tako deklarisan.
Potpuno nova MEB platforma i arhitektura koji su razvijeni isključivo za smještaj baterija i elektromotora omogućili su izdašnu ponudu prostora u kompaktnim proporcijama, dok baterija od 45 kWhenergijom snadbjeva elektromotor u zadnjem dijelu karoserije koji isporučuje 110 kW ili 150 KS samo na zadnje točkove.
U teoriji ovaj kapacitet baterije i snaga motora trebali bi biti dovoljni za domet od 348 kilometara, mjereno prema WLTP standardu, dok se u stvarnim uslovima korištenja može očekivati maksimalni domet i do 410 kilometara u blagim vremenskim uslovima i u gradskoj vožnji, kada su ovakvi automobili energetski najefikasniji. Druga krajnost je maksimalni domet od svega 195 kilometara, u uslovima niskih temperatura i vožnje na autocesti uz brzine od 90 km/h i više.
U realnim i najčešćim uslovima vožnje možete se pouzdati u domet od nekih 250 kilometara, opet ističemo to je domet s ovim kapacitetom baterije od 45 kWh, što je i sam Volkswagen prepoznao da ipak nije idealna mjera, te je sada najmanja baterija u ponudi za ID.3 ona od 58 kWh.
Umjerenim tempom i vožnjom po ograničenjima, ostavili smo iza sebe sunčano Sarajevo i nakon prelaska Ivan sedla dočekao nas je neobičan prizor. Inače hladna, oblačna i maglovita kotlina Sarajeva sad je bila osunčana dok nas je Hercegovina dočekala crnim oblacima i intenzivnim pljuskovima. Nema veze, iako se vozimo na struju malo kiše nam ne smeta, osim što Neretva neće biti onako tirkizna kako je inače volimo vidjeti.
Uz par stajanja za razgledanje i fotografisanje u Mostar stižemo nakon 140 pređenih kilometara, sa prosjekom potrošnje od svega 11,8 kWh. Da bismo to bolje razumjeli, u ukupnoj potrošenoj električnoj energiji to je 14,7 kWh, dok je u novcu to svega 2,47 KM. Za taj novac po trenutnim cijenama goriva ne možete kupiti niti cijeli litar 95 oktanskog benzina. Naravno, uz umjeren tempo vožnje i korištenje rekuperacije kinetičke energije veliki faktor za nisku potrošnju energije bila je i sama činjenica da smo krenuli iz Sarajeva, koje je na 550 metara nadmorske visine, do Mostara koji je na svega 60 metara nadmorske visine.
Nakon što smo naš Volkswagen ID.3 dopunili na ProCredit punjaču u Mostaru, krenuli smo nazad za Sarajevo. Istim umjerenim tempom i naravno po ograničenjima brzine. Kiša nas je i dalje pratila, ali ovaj put topografija nije bila naš saveznik, pa je visinski profil ove dionice u suštini u konstantnom usponu. Uz dosta pažnje, posebno uz prevoje Ivan sedlo i Bradina, trenutna potrošnja je rasla i preko 20 kWh, dok smo put u Sarajevu nakon ukupno 300 kilometara završili s prosječnom potrošnjom energije od 14,3 kWh i ukupnim utroškom energije u vrijednosti od 7,22 KM, obračunato po većoj tarifnoj cijeni od 0,168200 KM po kWh za domaćinstva u 2. tarifnoj grupi. Također, kako smo se ranije uvjerili testirajući električne automobile, izuzetno važan faktor u njihovoj energetskoj efikasnosti je vanjska temperatura, te je na ovom putu raspon od 13 do 19 stepeni Celzijusa bio vrlo pogodan ostvarivanju niske prosječne potrošnje.
Svi ove brojevi i rezultati dobiju pravu dimenziju kad uporedimo istu vožnju u pribiližno uporedivom Volkswagen Golfu 2,0 TDI sa 150 KS, koji bi s prosječnom potrošnjom od 5,5 litara dizela na 100 km potrošio na naših 300 kilometara ukupno 52,14 KM po cijeni od 3,16 KM po litru.
Jasno, pored ekonomskog tu je i ekološki faktor, pa bi ovaj dizel Golf na 300 kilometara u atmosferu izbacio oko 29.100 grama CO2. Jasno, u samoj vožnji električni ID.3 ne emituje doslovno nikakve štetne čestice i gasove, ali ne smijemo zaboraviti da je električna energija pohranjena u njegove baterije u našoj zemlji u 72 odstotnom kapacitetu proizvedena iz termoelektrana, dok je tek 26 odsto energije proizvedeno u hidroelektranama i svega 2 odsto u vjetroelektranama.
Samo za grad ili potpuno upotrebljiv?
Ovom relativno kratkom etapom i testom uvjerili smo se da su niski troškovi ekspolatacije i energetska efikasnost velike prednosti savremenog električnog automobila. Ipak, uz tehnologiju automobila i mogući domet, glavni preduslov je mogućnost punjenja ovih automobila i rasprostranjena mreža punjača. U suprotnom govorimo o vozilima kojima će glavna namjena biti gradska upotreba u nekom sigurnom dometu punjača. Konkretan iD.3 kojeg testiramo ima najmanju bateriju koja je bila dostupna za ovaj model od njegovog predstavljanja, te je u suštini i ponuđen kao pristupačnija verzija za kupce koji auto pretežno koriste u gradu. Ipak, uz planiranje i dobar raspored punjača i njime je moguće uputiti se na put van grada.
Ono što je pozitivno u cijeloj slici elektromobilnosti u BiH je da mreža električnih punjača u BiH ubrzano raste, pa je samo ProCredit Bank zaslužna za 13 punjača širom BiH, dok podaci Udruženja za elektromobilnost u BiH govore da u našoj zemlji trenutno ima 173 punjača za električne automobile sa ukupno 205 konektora.
Ono što je uz samu količinu i rasprostranjenost punjača važno je i njihova vrsta, pa je činjenica da većina punjača u BiH ima snagu punjenja do 11 kW. Takvi trofazni punjači su poželjni i dobri, ali za punjenje cijele baterije našeg ID.3 na njemu potrebno je više od 5 sati. Ono na čemu treba biti fokus sada pri širenju mreže je instalacija većeg broja 22 kW i 50 kW punjača, gdje ovi prvi omogućavaju punjenje za nekih 3 do 4 sata, dok ovaj snažniji omogućava da napunite potpuno praznu bateriju za manje od jednog sata.
Naravno, govorimo o krajnjim vrijednostima, te je planiranje puta sa električnim automobilom važan faktor i treba ga raditi na način da ga dopunjavate kad god imate priliku, dok punjenje do 100% kapaciteta radite prije samog puta.
U narednom nastavku testa sa ProCredit Bank donosimo izvještaj sa puta do Krajine, gdje smo uz prirodne ljepote Jajca, Une ali i okoline Bihaća i Cazina provjerili uz znatno niže temperature i oskudnije opcije punjenja kako izgleda takav duži put na struju.
Osnovni podaci o testnom automobilu
- Volkswagen ID.3 Pure Performance
- Cijena osnovnog modela: 84.707 KM (bez olakšica i poticaja)
- Motor: AC sinhroni električni motor sa stalnim magnetom, smješten nazad poprečno, Maksimalna snaga 110 kW – 150 KS. Maksimalan obrtni moment 310 Nm.
- Prijenos snage: Pogon na zadnje točkove. Automatski mjenjač sa jednim stepeom prijenosa. Felge prečnika 18 inča, gume dimenzija 215/55 R18.
- Šasija: Prednji ovjes – McPherson, nezavisni, amortizeri, poprečni stabilizatori. Zadnji ovjes – nezavisni multilink, amortizeri, poprečni stabilizatori. Električni servo-upravljač.
- Performanse i potrošnja : Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 8,9 sec. Maksimalna brzina – 160 km/h. Fabrički deklarisana potrošnja električne energije kombinovano prema WLTP standardu: 14.9-15.1 kWh/100 km. Potrošnja na testu: 14,3 kWh/100 km. Kapacitet baterije: 45 kWh.
- Dimenzije: Dužina – 4.261 mm. Širina – 1.809 mm. Visina – 1.568 mm. Međuosovinski razmak – 2.770 mm. Zapremina prtljažnika – 385 litara. Težina praznog automobila – 1.706 kg.
- Izvor:klix.ba